Moje cesta

Jitka
|
|

Jako dítě jsem procházela autoritativní výchovou. Byla jsem poměrně dost svázaná příkazy a zákazy, občas padla facka, ale tak to prostě bylo.

Vždycky jsem se hodně těšila na prázdniny, protože jsem je téměř celé trávila u babičky na vesnici. Měla jsem tam absolutní svobodu a užívala si spoustu dobrodružství, ale i povinností. Když se na ty časy dívám teď, byla to doba, kdy jsem testovala své hranice, svou odvahu a spoustu dovedností. Bylo to úžasné.

Tyto dva protipóly, autoritativní přístup a svoboda, mě dovedly k rozhodnutí, že jsem ve 14,5 letech „odešla z domu“.
Následovala nějaká ta studia, několikaletý pobyt v zahraničí a pak dvě, teď už náctileté, děti.

Oslovil mě Montessori přístup a pedagogika

Proč to ale píšu? Protože teď, kdy „vychovávám“ svoje vlastní děti, si uvědomuji, jak důležitá pro mě byla v dětství volnost a vlastní rozhodování. Věřila jsem, že vše zvládnu a téměř vše co jsem si umínila, se stalo. Příležitosti přicházely a já jsem je prostě využila, nebo jsem jim dokonce šla naproti.

Toto si ale uvědomuji teď. V době, kdy se mi narodily děti, jsem si z výchovy pamatovala jen to, co jsem zažívala doma a tou cestou jsem jít nechtěla. Potřebovala jsem najít něco, co by nebylo moc utažené a také ne příliš volné. Velmi mě oslovila Montessori pedagogika, která zároveň změnila mou dosavadní kariéru manažerky v zahraniční společnosti.
Další impulz pro mou práci byl kurz Respektovat a být respektován, který velmi souzní s Montessori směrem.

Všechny nově získané poznatky o přístupu k dětem jsem vcelku úspěšně testovala na svých dětech a zároveň je promítala i do svého nového profesního života.

Založila jsem vzdělávací centrum Život hrou, které bylo zaměřeno právě na Montessori pedagogiku a angličtinu pro děti. Svoji metodu Joyful English s prvky Montessori jsem pojala jako celostní učení cizího jazyka. Vše, čím jsem procházela a na čem jsem pracovala, mi dávalo smysl. A tak jsem založila Česko-anglickou Montessori mateřskou školu a ve finále jsem byla i u zrodu Montessori tříd ve spolupráci se ZŠ v Liberci.

Rok s Robinem Sharmou

Dospěla jsem k názoru, že nám dospělým se totiž více méně přihodí to, že během let jsou naše vnitřní intuice a vědění postupně překrývány spoustou zaručených informací a návodů, přes které bohužel potom nevidíme ta naše přirozená a pro nás správná řešení.

Sama jsem prošla velkou vnitřní změnou a osobním rozvojem, se kterým mi před lety pomohly nejen myšlenky Marie Montessori, ale i světově uznávaný spisovatel a kouč Robin Sharma. Pokud mohu doporučit jeho bestseller, tak je to kniha „Mnich, který prodal své ferrari“ nebo „Kdo bude plakat, až tady nebudeš“. Byla to velmi obohacující cesta, na které spousta věcí do sebe zapadala jako dílky puzzle.

Gestalt

Světlá místa následně zaplňoval roční výcvik v Gestalt koučinku. Krásné období vědomého vnímání přítomného okamžiku a propojení s klientem na vyšší úrovni. Je až úsměvné toto propojení vnímat jako „dva vysílače na stejné frekvenci“, ale to je přesně to, co nám umožňuje jít opravdu do hloubky.
Je to už pět let, co jsem tímto výcvikem prošla a více a více vnímám, jak je tento přístup, zpomalení a uvědomování si sebe sama důležitý.
Je to jako otevírání francouzského okna vaší duše.

Neurolanguage coaching

Neurolanguage coaching přišel ve správný čas, v čas, kdy jsme všichni, kdo chtěl být v jakémkoliv kontaktu s okolím, přešli na online. Ano, psal se rok 2020.
Z mého pohledu to byl ideální čas na osobní rozvoj a další vzdělávání. Pro mnohé to byl i čas sebepoznání, který možná doznívá ještě teď, v období podzimu 2022, kdy aktualizuji tento článek.
O neurovědu jsem za zajímala již dříve (od doby s Robinem Sharmou), ale Neurolanguage coaching s Rachel Paling mi otevřel další možnosti:
– Jak ještě lépe pomoci dospělým při zlepšování jejich angličtiny, odbourávání bloků z mluvení v cizím jazyce, obklopováním se angličtinou apod.
– Jak u teenagerů krásně funguje kombinace Montessori a právě Neurolanguage coachingu.
– Pro mě osobně došlo k odbourání bloku koučovat v angličtině
– a hlavně další poznatky o tom, jak funguje náš mozek a naše mysl.

A toto už byl jen krok k plnému využívání tzv. alternativních metod vzdělávání jako jsou kromě Montessori i metody prof. R. Feuersteina, sytému Step by Step a v neposlední řadě i hodnotového vzdělávání sestry Cyril Mooney. Směry, které jsou platné nejen pro děti, ale i dospělé.

Jak a co předávám

Během této cesty celoživotního vzdělávání a sbírání zkušeností jsem mimo jiné pochopila tu nejdůležitější věc a to je, že cesta ke změně vede skrze mne samotnou.
Protože to, co opravdu mohu ovlivnit, jsem já a moje reakce na dané situace. Toto uvědomění bylo a stále je tak silné, že jsem nadšená, když mohu svou pomoc poslat dál a umožnit i ostatním lidem najít to nejlepší co mají v sobě a umožnit jim tak žít plnohodnotnější život.

  • Formou seminářů a konzultací se snažím podpořit vztahy mezi dospělými a dětmi.
  • Jako koučka vám mohu pomoci nalézt to, co je správné pro vás. Spolu vydefinujeme vaše cíle, otevřeme váš potenciál, a nasměřujeme vaši cestu.
  • Jako zprostředkovatel FIE pomáhám dětem se učit se učit a rozvíjet své myšlení. Dospělí (ale i děti) během procesu instrumentálního obohacování přicházejí o svůj vnitřní stres a strachy.

I dosahování malých cílů Vás může dovést k naplnění velkého snu

„Smysl života“ se může zdát jako velké téma, ale jsou to mnohdy drobnosti, které postupně udávají směr našeho bytí. Proto nepodceňujte snění a vyslovení svých cílů. Pokud nevíte, kam kráčíte, nikdy tam nedojdete.

A věřte, že na té cestě nemusíte být sami, záleží jen na Vás.

Požádat o pomoc není projev slabosti, ale projev odvahy a vůle něco změnit.

Máme tolik darů, které nám příroda nadělila. Pojďme je společně objevit a využívat.

Pokud nevíte jak, tak jsem tu pro vás.

Kontaktujte mě a domluvíme si se nezávazný 15 min hovor nebo videosetkání na ZOOM.

Přeji Vám příjemný den.

Jitka

Sdílejte na sociálních sítích: